STEM becerilerini öğretmeye başlamak bir çocuk için hiçbir zaman geç değildir. Eğitim programının içine eklenebilecek matematik ve fen etkinlikleri ile öğrencilere, onların geri kalan hayatlarında yardımcı olacak temel kavramlar öğretilebilir. Anaokul ve ilköğretim öğrencilerini okulda, gündelik hayatta ve gelecekteki kariyerlerinde ömür boyu başarılı olmalarını sağlamak amacıyla kullanılan STEM etkinliklerinde 5 farklı yöntem uygulanabilir.
1 - Anaokulu ve ilköğretimde fen ve matematik dersleri başlangıç olarak veriliyor. Ancak teknoloji ve mühendislik dersleri genellikle göz ardı ediliyor. Okullarda kurulacak robotik kodlama atölye çalışmaları ve robotik kodlama kulübü ile içinde teknoloji ve mühendislik uygulamalarının bulunduğu STEM çalışmalarına ilk adım atılır.
2 - Okullarda genel Bilim Fuarı’ na ya da yıl sonu etkinlik çalışmalarına kadar beklemek yerine sınıf bazında bilim fuarı düzenlenebilir. Böylece öğrenciler kendi bilimsel görüşlerini ve deneylerini zaman kaybetmeden sunma fırsatı yakalarlar.
3 - Çocukların duyusal hissiyatını geliştirmek için kullanılan birbirine karıştırılmış seramik çamuru ile bir şeyler yapmanın bir STEM etkinliği olabileceğini biliyor musunuz? Çocukların en sevdiği aktivitelerden biri olan çamur ile temel kimya dersini sınıfta kolay bir şekilde yapabilirsiniz.
4 - Dijital okuryazarlık bir öğrencinin kariyeri için sahip olacağı en önemli becerilerden bir tanesidir. Klavye kullanımı, erken kodlama becerilerini öğreten bilgisayar oyunları ile dijital anlamda okur yazarlık çalışmaları yapılabilir.
5 - Sanal ortamda gerçekleştirilen okul ya da müze gezileri ile teknoloji ve bilime merak uyandırabilir ve bunu STEM dersi ile birleştirebilirsiniz.
STEM EĞİTİMİ NEDİR?
STEM konuları küresel anlamda gelişmiş teknolojilere talep ve bilişim teknolojilerinde yaşanan bağımlılık nedeniyle özellikle son yıllarda gerek öğrenciler gerek iş ve kariyer anlamında sektörde oldukça yoğun ilgi görmektedir. Bilişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve gelişmiş teknolojiler kazançlı kariyer fırsatlarıyla birçok sektörde yüksek oranda talep görmektedir.
Aralarında bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanların yer aldığı ve bu alanların tüm alt disiplini olan konuları içermektedir. İngilizce Science, Technology, Engineering ve Mathematics kelimelerinin baş harfleri alınarak oluşturulan STEM eğitimi yalnızca bu konu başlıklarını bir araya getirmekten çok daha ötesidir. Öğrencilere endüstri odaklı disiplinler arası bir eğitim ile beraber verilen beceri temelli eğitimleri kapsayan bir müfredata sahiptir.
STEM DİSİPLİNLERARASI BECERİ TEMELLİ BİR EĞİTİMDİR
STEM disiplinlerarası beceri temelli bir eğitimdir. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik disiplerinin eğitimlerden iki ya da üçünün alınması ya da STEM ile ilişkili bir eğitim alınması, STEM eğitiminin tam olarak tamamlandığı anlamına gelmemektedir. Teknoloji, Bilim, Mühendislik ve Matematik disiplinlerinin entegrasyonu ile oluşan STEM Eğitimi gerçek dünya ve gerçek yaşam öğretim yöntemlerinin beraber kullanılması ile anlam kazanmaktadır. STEM Eğitimini böylesine değerli kılan dört disiplinle beraber gerçek yaşam bcerilerinin beraber olarak kullanılarak gerçek yaşama adapte edilebilmesidir. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerdeki inovatif STEM Eğitimi kullanımı ile kariyer ve iş olanakları da kendiliğinden gelmektedir.
EN İYİ STEM KONULARI HANGİLERİDİR?
En iyi STEM konuları hangileridir sorusunun cevabı geniş bir skalada incelenebilmektedir. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik disiplerinin entegrasyonunu ifade eden STEM Eğitimi mimariden kimyaya, bilgisayar biliminden havacılık mühendisliğine kadar her konuda olabilmektedir.
En iyi STEM konularında eğitiminde ortak nokta; teknik, analitik ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi, detaylara dikkat etmek ve hassasiyete verilen önemdir.
Yurtiçi ve yurtdışı En iyi STEM konuları programları eğitimlerinden bazıları şu şekildedir;
- Bilgisayar Bilimi
- Elektrik Mühendisliği
- İnşaat Mühendisliği
- Uzay Mühendisliği
- İstatistik
- Kimya Mühendisliği
- Makine Mühendisliği
- Matematik
- Fizik
- Kimya
- Biyoloji
- Biyokimya
- Çevre Bilimi
- Astronomi
- Diş Hekimliği
- Psikoloji
STEM EĞİTİMİ PROGRAMINA NEDEN KATILMALI?
Küreselleşen dünyada bilişim teknolojileri, internet, bilim ve teknoloji çok daha bağlantılı bir şekilde ilerlemekte ve gelişmektedir. Teknoloji ve bilim disiplinlerini kapsayan mühendislik alanları bu anlamda dünyada son derece popüler hale gelmiştir. STEM Eğitim programlarından ders alan ve Bilgisayar Bilimi, Elektrik Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Uzay Mühendisliği, İstatistik, Kimya Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Biyokimya, Çevre Bilimi, Astronomi, Diş Hekimliği, Psikoloji öğrencileri mezun olduklarında özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nde, İngiltere’de, Japonya’da ve Avustralya’da şirketlere girebilmektedir. STEM alanında eğitim alan ve az önce belirttiğimiz alanlarda okuyan öğrenciler farklı sektörlerde kritik beceriler elde etmektedir. Bu bakımdan öğrenciler STEM Eğitim programına katılarak bilişim ve teknoloji deneyimi kazanmalıdır.
Ülkelerin ekonomileri bilim ve teknoloji ile her geçen gün çok daha fazla desteklenmektedir. Bu destekle beraber STEM eğitimi programı alarak kendisini bu alanlarda geliştiren ve STEM programlarında mezun olan öğrencilere sunulan istihdam imkanları her geçen gün hızla artmaktadır.
STEM Eğitim Programı öğrenciyi özel becerilerle donatarak farklı disiplinlerde var olan yararlı ve çok çeşitli becerileri kazandırarak geliştirmeye yardımcı olur. Çok yönlü becerileri kazanan öğrenciler ise mezun olduktan sonra akademik kariyer ile iş hayatında çok daha fazla istihdam edilebilmektedir. Yurt içi ya da Yurtdışı STEM Eğitim Programlarını kapsayan alanlarda okuyan öğrenciler kariyer anlamında çok daha avantaj kazanabilmektedir.
Günümüzde STEM disiplinlerini içeren en popüler işlere örnek olarak; Bilgisayar Sistem Yöneticisi, Biyomedikal Mühendisi, Çevre Mühendisliği bölümlerini söylemek mümkündür. Tıp endüstrisi için inovatif yazılımlar ve cihazlar tasarlayan Biyomedikal Mühendisi, İşletim sistemlerini, bilgisayar ağlarını ve yazılımları yöneten ve bu işlerden sorumlu olan Bilgisayar Sistem Yöneticisi, yenilenebilir enerji kaynakları, küresel ısınma, atık geri dönüşümü gibi çevre sorunlarına çözüm bulan Çevre Mühendisliği bölümleri ve bunlar gibi birçok bölüm STEM disiplinlerini içeren en popüler işlere örnek olarak verilebilir.
STEM EĞİTİMİ PROGRAMLARINDA DÜNYANIN EN İYİ ÜNİVERSİTELERİ HANGİLERİDİR?
Teknoloji hızla ilerlerken paralel olarak gelişmeye de devam etmesi STEM Eğitim Programlarının artık bir lüks değil bir ihtiyaç olduğunu gösteriyor. Bu gelişme ve ilerlemenin devam etmesi STEM Eğitimi alan STEM programlarına katılan kişilerin daha tercih edilebilmesine de olanak sağlıyor.
Günümüzde dünya çapında birçok ülke ve üniversite bilim ve teknoloji tabanlı olarak eğitim veriyor. Her yıl binlerce üniversite teknolojide ve bilimde kendini geliştirmek isteyen milyonlarca öğrenciye kapılarını açıyor.
Kolej STEM Eğitim Programı aldıktan sonra bu alana ilgisi bulunan öğrenciler eğitimlerini yurtdışında devam ettirmek isteyebiliyorlar. Peki STEM eğitim programlarında dünyanın en iyi üniversiteleri hangileridir?
STEM eğitim programlarında dünyanın en iyi üniversiteleri
- University of Oxford
- Massachusetts Institute of Technology
- California Institute of Technology
- Stanford University
- Technical University of Munich, STEM Eğitim Programlarında dünyanın en iyi üniversitelerindendir.
STEM VE STEAM ARASINDAKİ FARKLAR NELERDİR?
STEM ve STEAM arasındaki farklar nelerdir sorusu, öğrenci velilerinin arama motorlarında en fazla aradığı konuların başında gelmektedir. Peki, STEM ve STEAM nedir? Neden STEM eğitimine ihtiyaç var? Detaylar makalemizde...
STEM
STEM (science, technology, engineering, mathematics) Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik disiplinlerini vurgulayan bir eğitim müfredatıdır. Öğrencilerin bu disiplinler arası etkileşimi içerisinde bütüncül bir eğitim yaklaşımı içerisinde beceri ve bilgi kazanmasını hedefler. STEM eğitimi okul öncesinden başlamakta ve yükseköğretime kadar bütün eğitim sürecini kapsamaktadır.
STEM kelimesi, Science(bilim), technology(terknoloji), engineering(mühendislik), mathematics(matematik) kelimelerinin baş harflerinden oluşturulmuş 21. yüzyılda uygulanmaya başlanan eğitim kavramıdır.
STEAM NEDİR?
STEAM, STEM hareketinden ortaya çıkmış, Art yani sanat kolunun katılımı ile oluşturulmuş olan bir kavramdır. STEAM kelimesi ise Science(bilim), technology(terknoloji), engineering(mühendislik), art (sanat), mathematics(matematik) kelimelerinin baş harflerinden oluşturulmuş 21. yüzyılda uygulanmaya başlanan bir eğitim kavramıdır. Bu anlamda STEM, STEAM kavramının yapı taşıdır.
STEM eğitimi okullarda sınıfta çok önemli bir yere sahiptir. Sanatın da katılması ile beraber estetik ve farklı bir bakış açısı STEAM ile yakalanmaktadır. Sanat içeren bir eğitim yapısı ile öğrencilerin yaratıcılığı geliştirilir. Öğrencilerin STEAM eğitimi ile eleştirel düşünmeyi ve kariyer planını düşünmeden diğer becerilerde deneyim kazanılması sağlanır.
İlk kez Rhode İsland Tasarım Okulu’nda uygulanmaya başlanan bir öğrenme tekniği olan STEAM, daha sonraları birçok okul ve eğitim kurumu tarafından da benimsenmiştir.
STEAM öğrencilerin öğrendiklerini sanatı teknoloji ile birleştirebilmesidir. Öğrenciler teknoloji içeren tasarımlara sanatçı gözüyle bakabilmeyi öğrenirler. STEAM eğitimi öğrencilerde farklı ve yenilikçi bakış açıları oluşturmayı amaçlamaktadır.
STEAM tekniğinin hedefi; öğrencilerin tasarımı yapılan materyali sanat ile bütünleşerek eğitime entegrasyonunun sağlanması, öğrencilerin tasarım ve sanat merkezli araştırma yapmalarını ve araştırarak öğrenmelerini, yaratıcılıklarının ve yenilikçi anlayışlarının geliştirilmesi, güçlendirilmesi ve gelişmesi, farklı ve çeşitli bakış açıları ile oluşturulan materyalin anlam kazanmasında yenilikçi ve marjinal bir anlayış getirilmesidir.
STEM EĞİTİM PROGRAMI KÜRESEL BİR EĞİTİM MÜFREDATIDIR
Küresel bir eğitim müfredatı olan STEM müfredatı özellikle dünyadaki gelişmiş ülkelerde son 20 yıldır eğitim alanında hükümetler kurum ve kuruluşlar tarafından da desteklenmektedir.
Özel olarak STEM Eğitimi programlarına ciddi anlamda bütçe ayıran bu devletler arasında ABD, İngiltere, Japonya ve Avustralya bulunmaktadır. STEM eğitimi programları ülkemizde de son yıllarda rağbet görmeye başlamıştır. Bilgi, bilim, araştırma teknikleri ve yaratıcılığın harmanlanması ile çok daha önemli hale gelen STEM Eğitimi programı içeriğinde bulunan öğrenim modülleri ile öğrencilerin ülke içi ve ülke dışında lisans ve lisansüstü eğitim programlarına olan ilgisi de gün geçtikçe hızla artmaya devam etmektedir.
STEM EĞİTİMİNDE ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
STEM eğitimi öğrencilerin başarılarını artırarak ve motivasyonlarını güçlendirerek, reel dünya problemlerini ve konularını içeren konularda yoğunlaşmalarını sağlar. Bilim, teknoloji matematik ve mühendislik alanlarında kariyer yapmak isteyen öğrenciler için elzem bütüncül bir eğitim yaklaşımıdır.
Bilim, teknoloji matematik ve mühendislik disiplinlerini kapsayan STEM eğitimi öğrencilerin zihinsel süreç gelişimlerini desteklemekte, yaratıcılıklarını geliştirmekte, girişimciliği ve ürün geliştirme becerilerinin desteklenmesini sağlayan bir eğitim programıdır.
Bir buluş yapabilmek ya da yapılan bir buluşu revize ederek daha kullanışlı hale getirmek yapılan girişimlerdeki farklılıklardan ve bilimsel becerileri kullanabilme ve geliştirebilme yeteneğinden meydana gelmektedir. Kişilerin hayallerini gerçekleştirmek amacı ile gereken inisiyatifi üzerine almak ve amaç edindiği konu üzerinde harekete geçmek olarak tanımlan girişimcilik kişiyi risk alarak harekete geçirmektedir.
STEM Eğitimi Programı öğrenciyi öğrenmeye teşvik etmek, soru ve problemleri çözme sırasında muhakeme yapabilme becerisini oluşturmak, çeşitli ve farklı ortamlarda yer almasına fırsatlar yaratmak, merakını, ilgisini, ve enerjisini halka hizmet edecek şekilde yönlendirmek gibi hedefleri içermektedir.
STEM Eğitimi Programında yapılan eğitimler ile öğrencilerin merak duygusu giderilerek onların özsaygılarının ve özgüvenlerinin gelişmesinde önemli bir yere sahiptir. STEM Eğitimi Programında yer alan öğrenciler farkındalıkları yüksek, özgüveni gelişmiş, analitik düşünme becerilerini uygulayabilen bireyler olurlar.
STEM eğitimi ile öğrencileri hedeflerini ortaya koyma konusunda ve gelecekte yapacakları seçimlerde daha farkında ve olgun davranırlar.
STEM Eğitimi Programında disiplinler arası bütüncül bir yaklaşım ve disiplinler arası entegrasyona uyumlu olacak şekilde eğitim çalışmalarının desteklenmesi hedeflenir.
STEM Eğitimi Programında anaokulu eğitiminden üniversite eğitimine kadar geçen süreçte, öğrencilerin merakı artırılır, sorgulama yetenekleri geliştirilir, problem çözmede muhakeme becerisine sahip bireyler olmaları hedeflenir. STEM alanında ilgisi olan öğrenciler üniversitelerin mühendislik, matematik, fen ve teknoloji alanlarına yönlendirilirler.
NEDEN STEM EĞİTİMİNE İHTİYAÇ VAR?
STEM Eğitimi Programına teknolojinin, yeniliklerin ve bilimin sistematik ve sürekli olarak geliştiği ve yaşantımıza büyük ölçüde dahil olduğu bir dünyada hiç kuşkusuz büyük bir ihtiyaç vardır.
Dünyadaki teknolojik ve bilimsel gelişmelerin takip edilerek geliştirilmesi, dünyanın iyileştirilmesi, küresel ekonomiye katkı sağlayarak iyileştirmede, araştırmalarda, yeniliklerde ve insanlığa hizmet edilmesi anlamında bilgi, bilim ve araştırma çalışmalarına çok daha hız verilmesi STEM eğitimi sayesinde gerçekleşebilir.
STEM - BİLİM, TEKNOLOJİ, MÜHENDİSLİK VE MATEMATİK
STEM Eğitimi disiplinlerinden Bilim; doğa bilimleri, beşeri ve sosyal bilimleri, Teknoloji; el becerisi, mal ve hizmetlerin üretimi ve buna yönelik amaçların gerçekleştirilmesi, Mühendislik; tasarım, modelleme ve üretim, Matematik ise problem çözme, fizik, felsefe, uzay ve fen gibi konularla ilişkilidir.
STEM Eğitimi 21. yüzyıl öğrenci merkezli eğitim sistemdir. Günümüz çocuklarında ve gençlerinde teknoloji ve bilim ile bağlantılı herşey onların ilgisini çekmektedir. STEM eğitimine gösterilen bu yoğun ilgi ile STEM eğitimi etkinliklerine daha fazla önem vermektedirler. STEM etkinliklerine katılan ve bu eğitimi alan öğrenciler üreten bireyler haline gelirler.
STEM DERSLERİ NASIL VERİLİR?
STEM dersleri problem çözme süreçleri, araştırma, tasarım yapma, prototip oluşturma, malzeme seçimleri gibi bir çok aşamaları olan ve gerçekleştirme ve uygulama bakımından sabır ve süreklilik gerektiren derslerdendir. Bu süreçte öğrencilerin zihinsel faaliyetleri sürekli olarak canlı kalır. STEM eğitiminin öğrenciyi gerçek hayata hazırlar ve öğrenciye verdiği katkı çok büyüktür.
Öğrencilere gerçek hayatın içinden ve gerçek hayatla ilişkisi bulunan problemler verilen STEM eğitiminde öğrencilerin araştırma yapmaları, özgün fikirler üretmeleri, prototipler oluşturmayı ve bunları sunmaları, buldukları çözümün pozitif sonuçlar getireceğine ikna etmeye yönelik soru cevap çalışmalarına ve uygulama çalışmaları yapmalarını destekler.STEM derslerinde öğrenciler eğitim süreçlerini proje bazlı hazırlarlar ve tamamlarlar. Öğrenciler STEM Derslerine aktif olarak katılım sağlarlar. Bu şekilde öğrendikleri bilgiler de kalıcı olur.
STEM DERSLERİ ÖĞRENCİ KAZANIMLARI NELERDİR?
STEM derslerinde ve eğitiminde bir diğer önemli nokta da öğrencilerin teknolojik gelişmeler hakkında, modern ve bilimsel tartışmalarda düşüncelerini beyan edebilmeleri, olayların gelişme ve sonuçları hakkında eleştiri ve yorum yapabilme becerisinin kazanmalarıdır. STEM çalışmalarında öğrenciler sorulara farklı çözüm önerileri getirebilirler, önerileri geliştirme yeteneklerine sahiptirler ve nihai olarak sorunun çözümüne ulaşırlar.
Anaokulu ve okul öncesi dönemden başlayarak öğrencilere eleştirel ve esnek düşünme becerisi ve yaratıcılık kazandırılan STEM derslerinde ve eğitiminde öğrencilerin ileriki eğitim hayatında ve iş hayatında da yaratıcı ve üretim becerileri kazanmış olması hedeflenir.
STEM eğitiminde fen, teknoloji, matematik ve mühendislik disiplinleri bütün olarak ele alınır. STEM eğitimi ile öğrencilerin teknoloji, bilim, matematik mühendislik disiplinlerindeki temel bilgi düzeyleri artırılır ve öğrencilerin günlük hayat içinde farklı alanlarda yaratıcı ve pratik çözümler bulmalarına yönelik çözümsel düşünme becerileri kazandırılır.
STEM eğitiminde eğitimci kadrosunun da büyük önemi vardır. STEM Eğitimi veren eğitimciler öğrencilerin arasındaki ekip çalışmalarını destekler ve öğrencilerin yaratıcılıkları geliştirmeye yönelik çalışmalar yaparlar. Öğrenciler STEM dersleri eğitimleri ve çalışmalarıyla düşünce temelli, problem çözme becerilerinin geliştirildiği, işbirliği ile çalışmaların yapıldığı, üretme temelli öğrenme süreci yaşarlar.
STEM eğitiminde öğrenciler özgün düşünceyle nitelikli ürünler ve tasarımlar oluşturarak bi yandan yeni fikirler üretmenin ürettikleir fikirleri gerçekleştirmenin heyecanını yaşar bir yandan da bilimsel düşünce mantığını kavrarlar.
STEM eğitiminde öğrenciler bu ders için özel olarak hazırlanan kitlerden faydalanarak ürün oluşturma çalışmaları yaparlar. temel ve basit düzeneklerin kullanılması ile komplike görünen teknolojik cihazların nasıl oluşturulduğunu inceleme fırsatı bulurlar. Uygulamalı olarak tatbik edilebilen bu cihazları kitlere uyarlayarak modelleme yapabilirler. Her öğrencinin kademesine ve düzeyine uygun olarak gerçekleştirilen STEM eğitiminde öğrenciler temel teknoloji mantığının yaratıcı düşünme becerileri ile entegre edilmesi ile ortaya yaratıcı tasarımlar çıkarırlar.
STEM eğitiminin diğer bir özelliği küçük yaşlarda verilen eğitimle öğrencilerin neden ve nasıl ilişkisi içinde etkin sorgulama yapmaları ve ileri dönemlerde beyin fırtınası ile yaratıcı fikirler ortaya çıkarma becerileri geliştirmesidir. Grup çalışmaları içinde gerçekleşen STEM eğitimi çalışmalarında üretici bireyler olurken sorgulama, olaylardan sonuç çıkarma, bilimsel düşünebilme kazanırlar ve keyifli ders zamanı geçirirler. Çevreyi ve doğayı gözlem ve deneyimlerle öğrenirler.Sembolik ve ezberci olarak öğrenme yerine pratik düşünme, problem çözme teknik ve metodlarının geliştirilmesi, çözüme ulaşma, üretme, bilgilerin gerçek yaşama entegre edilmesi gibi temel matematik öğelerini deneyimleyerek öğrenirler. STEM içinde yer alan temel matematik uygulamaları, fen ve doğa etkinlikleri düzenli olarak yapılır. Öğrenciler doğal materyalleri kullanarak, sezgisel oyunlar ve etkinliklerle çalışarak keşif yaparlar. STEM eğitimi alan öğrenciler iş hayatına kazandıkları beceriler sayesinde daha kolay adapte olabilirler. STEM eğitimi ile öğrencilerin yaratıcılık, merak ve araştırma özelliklerinin öne çıkarılması hedeflenir.