ÖN KAYIT
SINAV KAYGISI NEDİR? | SINAV KAYGISININ ETKİLERİ NELERDİR?

 

SINAV KAYGISI NEDİR? | SINAV KAYGISININ ETKİLERİ NELERDİR?

 
Çocuklarımızın okul ve akademik hayatlarında, geleceklerini şekillendirmek amacıyla başarmaları gereken en önemli akademik yükümlülüklerden biri de sınavlardır. Öğrenilen bilgi ve becerilerin değerlendirilme sürecine sınav adı verilir.

Sınav kaygısı, ya da başka bir deyişle başarı kaygısı ya da performans kaygısı, sınav sırasında ya da sınavı değerlendirme durumunda yaşanan durumlardır. Bu durumlar, bilişsel, fiziksel, davranışsal ve duyuşsal özellikleri olan , öğrencilerin gerçek performanslarını ortaya koymasına engel olan ve öğrencide gergin bir his oluşmasına neden olan duygu durumudur.

Öğrenciler sınav sonuçlarında aldıkları başarı düzeyine göre kariyerlerini planlamakta ve düzenlemektedirler. Sınav yükümlülüğünü yönetebilme becerisi ile sınavlarla ilgili akademik görevlerini yerine getiren bir öğrenci planladığı kariyer hedefine çok daha kolay bir şekilde ulaşabilmektedir. Bu fikirle, bir öğrencinin sınava hazırlanma aşamasında ve sürecinde iç ve dış faktörler öğrencinin sınav performansını etkileyebilmektedir. Sınav Kaygısı Hakkında Bilmek İstediğiniz Her Şey Makalemizde…

Bu makalemizde Sınav Kaygısı Nedir? sorusunun cevaplarını ayrıntılı şekilde ele aldık. İyi okumalar dileriz...
 
Sınav Kaygısı Nedir?
Sınav Kaygısının Fiziksel Belirtileri Nelerdir?
Sınav Kaygısı Nasıl Ortaya Çıkar?
Sınav Kaygısının Nedenleri Nelerdir?
Madde Madde Sınav Kaygısının Nedenleri
Sınav Kaygısı Türleri Nelerdir?
Sınav Kaygısı Nedir?Sınav Kaygısının Etkileri Nelerdir?
Öğrencilerin Sıklıkla Yaşadığı Sınav Kaygısı Nasıl Azaltılabilir?
Sınav Kaygısı İle Nasıl Baş Edilir?
Üniversiteye Hazırlıkta Kaygı ve Stresin Öğrenciye Etkisi Nasıl Olmaktadır?
Öğrencinin Sınav Kaygısı İle Baş Etme Sürecinde Ebeveynlere Öneriler
 
 

SINAV KAYGISI NEDİR? 
 

 
Kaygı üzüntü, endişe duyulan düşünce, gam, tasa ve genellikle kötü birşey olacakmış düşüncesi ile ortaya çıkan sebebi bilinmeyen gerginlik duygusu olarak tanımlanmaktadır. Kaygı çok uzun bir süre önce araştırılmaya başlanmıştır ve araştırmalarda önemini kaybetmeyen değişkenler arasındadır. 

 

 

SINAV KAYGISI NEDİR? | SINAV KAYGISININ ETKİLERİ NELERDİR?

 
Öğrenilen bilgi ve becerilerin değerlendirilme sürecine sınav adı verilir. Sınav kaygısı sınav sırasında ya da sınavı değerlendirme durumunda yaşanan durumlardır. Bu durumlar, bilişsel, fiziksel, davranışsal ve duyuşsal özellikleri olan , öğrencilerin gerçek performanslarını ortaya koymasına engel olan ve öğrencide gergin bir his oluşmasına neden olan duygu durumudur. Sınav kaygısı, başarı kaygısı ya da performans kaygısı olarak da adlandırılabilmektedir. 
 
Sınav kaygısının belirtileri stres, öfke patlamaları, çaresizlik, yetersizlik, suçluluk, panik, endişe ya da karamsarlık gibi duygusal  belirtiler olabilir. Sınav kaygısının fizyolojik belirtileri ise terleme, kalbin normalden hızlı çarpması, mide bulantısı, idrara çıkma hissi, ağız kuruması, baş ağrısıdır. Sınav kaygısı yaşayan öğrenciler mental bakımdan farklı hisler yaşayabilmektedirler. Bu hisler her uyarıcıya tepki verme, unutma ya da hafıza problemleri, dikkat dağınıklığı, unutma düşüncesi ile kendine odaklanma şeklinde ortaya çıkmaktadır.
 
Sınav kaygısında yaşanan etkilerin az ya da fazla olması durumunda öğrencide bazı sorunlar ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Sınava yaklaştıkça öğrencide olması gereken kaygının dozu, öğrenci performansı bakımından önemli bir ölçüttür. Öğrencideki düşük kaygı motivasyon azlığına, aşırı düzeyde yaşanan kaygı ise tedirginlik, panik ile beraber zihinsel dağınıklığa neden olur. 
 
Burada öğrencide olması gereken, orta düzey kaygı durumudur. Orta düzey kaygı, öğrenciye pozitif etki etmektedir. Öğrencinin motivasyonunu ve direncini geliştiren bir kaygı türü olan orta düzey kaygı ile öğrenci motivasyonu pozitif şekilde ilerler.
 

Sınav Kaygısının  Belirtileri Nelerdir?

 
Kaygıya ait etmenler, kaygıyı oluşturan dış şartlardan dolayı endişe içinde bulunan kişiye doğru yaklaştıkça ağırlaşmaktadır. Duruma bağlı kaygı, öğrencinin içinde bulunduğu durum içerisinde yaşanır ve öğrencinin zorlandığı durumun ortadan kalkması ile beraber kaygıya neden olan belirtiler de ortadan kalkar. Sürekli kaygı ise, öğrencinin niteliğine bağlı olarak değişik durumlarda daha fazla hissedilmesi ile beraber, öğrencinin hayatının bütününü kaplamaktadır. 
 
Kaygılı olduğunu belirten ya da kaygılı olan bir öğrencide bilişsel, davranışsal, duygusal ve fizyolojik belirtiler görülmektedir. Bu belirtilerin şiddeti, soruna bağlı olarak değişmektedir.

 

 

Sınav Kaygısının Bilişsel Belirtileri

 
Kaygı yaşayan bir öğrenci dikkatini toplamada eksiklik, düşüncelerini organize edememe, unutkanlık, bilgilerin deformasyonu, yok olması ya da bilgi eksikliği gibi bellek sorunları, odaklanamama, öğrenmede yetersizlik, okuduğunu anlamada güçlük çekme,  öğrenilen bilgilerin aktarılamaması, düşüncelerini planlayamama ve düzenleyememe, kendini aşırı oranda dinleme, eleştirme ve gözleyerek olumsuz değerlendirmelerde bulunma, olumsuz düşüncelerin yinelenerek sürekli tekrar etmesi durumu ile felaket senaryolarının yazılması olarak ortaya çıkmaktadır. 
 
Kimi durumlarda ortaya çıkan kaygının zihinsel belirtileri ise konsantrasyon güçlüğü ile zihin bulanıklığına ve karışıklığına bağlı olarak önemli şeyleri hatırlamama, unutkanlık, karar verme ve düşünme güçlüğü, kavramsal olarak bilişsel çarpıtmalarla beraber hiçbir şeyle başa çıkamama düşüncesi, gerçek olmayan görsel hayallerden korkma şeklinde ortaya çıkabilmektedir.
Davranışsal Belirtiler
 
Sınav kaygısı öğrencilerde gergin ya da sinirlilik hali ile diğer insanlar ile tartışma, sosyal ilişkilerde kendini ayrı tutma ve soyutlama davranışı, erteleme davranışları, uyku düzensizliği, beslenme bozuklukları(aşırı yemek yeme  ya da az yemek yeme), uyku düzeninin bozulması, uyuyamama ya da aşırı uyuma isteği gibi davranışsal tepki ve belirtiler ortaya çıkmaktadır.
Duygusal Belirtiler
 
Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde sınavdan önce endişe, sıkıntı, başarısızlık duygusu, kendini aciz hissetme, üzüntü,  panik ve telaşın aşırı şekilde hissedilmesi, şaşkın olma durumu, huzursuz olma durumu, güvensizlik ve ilgisizlik gibi duygusal belirtiler meydana gelir.

 

 

Sınav Kaygısının Fizyolojik (Fiziksel) Belirtileri 

 
Kaygı yaşayan öğrencilerde de fiziksel birtakım belirtiler oluşmaktadır.  Kaygı yaşayan öğrencilerde çarpıntı, kalp atışlarının hızlanması,ellerin ya da ayakların olağan dışı soğuması,  nefes alıp vermede artış veya ateş basması, terleme, ellerde ve ayaklarda titreme ve uyuşma görülmesi, genel yorgunluk  belirtileri, baş ağrısı, ağız kuruması, mide bulantısı, midede kasılmalar, sık idrara çıkma isteği, bağırsak hareketlerinde düzensizleşme ya da bozulma görülmektedir. 
 

Sınav Kaygısının Belirtileri

 
Kaygı, çevrede bir tehlike ya da belirsizlik durumu olduğunda hissedilen en doğal duygudur. Sınav kaygısı da aynı diğer kaygılar gibi aslında sınav yönetiminde yaşanan sıkıntılardan oluşmaktadır.
 
 
 
 
 

 

 

Kaygı Ne Demektir?
 

Stres yaratan bir uyaran ile karşı karşıya kaldığı zaman zihinsel, fiziksel ve davranışsal olarak yaşanan yoğun uyarılma durumuna ‘Kaygı’ adı verilmektedir. 
 
Kaygı yaşanmaması gereken olumsuz bir duygu olarak algılansa da, birçok açıdan olması gereken ve doğal bir duygudur. Çalışma isteğinin ya da bir işe başlayabilme isteğinin başlaması için kişin bir miktar kaygı duyması gerekmektedir. Kaygının temelinde kişinin rahatsız olduğu olay ya da durumdan ziyade olayın kişi için taşıdığı ifade ve anlamdan kaynaklanmaktadır. 
Kaygının Öğrenme Üzerindeki Etkisi
 
Öğrenme, tam kelime anlamıyla bir kişinin hayatını sürdürebilmesi amacıyla ve süregelen yaşamdan doyum sağlaması için gereken bütün bilgi, beceri ve eylemlerin kazanılması sürecidir.
 
Öğrenme sürecinde kaygının belirli bir derecede yaşanması kişi üzerinde  motive edici etkiye sahiptir. Motivasyon bu anlamda çalışmayı tetikleyen ve performansın artmasını sağlayan bir süreçtir. Ancak yaşanan kaygının derecesinin yüksek olması durumunda, kişi enerjisini verimli bir biçimde kullanamaz. Performansın yeterli düzeyde kullanılmaması neticesinde kişi yeterli miktarda öğrenemez ve bildiklerini uygulayamaz.
 
Kaygı seviyelerinde ;
 
 
 
 

 

SINAV KAYGISI NASIL ORTAYA ÇIKAR

 
Hayatımız boyunca yaşadıklarımız ve öğrendiklerimiz, bizi belirli durumlarda nasıl ve hangi şekilde davranmamız gerektiğini öğretir. Öğrenilmiş durumların dışında farklı olay ya da durumlarla karşılaştığımızda kaygı yaşanması oldukça normaldir. Her yeni ve olağanüstü durum ya da gerçekçi olmayan çeşitli düşünce yapılarında kendimize olan güvenimizde azalma ortaya çıkar. Bu durum kaygının ortaya çıkmasını, duruma göre kaygı seviyesinin artmasına neden olmaktadır. 
Mükemmeliyetçi ya da rekabetçi kişilik yapısına sahip olan kişilerde kaygı düzeyinde artış daha fazla görülmektedir. Ergenlik çağı özellikleriyle birleşmesi durumunda kaygının seviyesi artar ve daha fazla yoğunlaşır.
 
Sınav Kaygısı, sınav öncesinde öğrenilen bilgilerin, sınav esnasında açığa çıkarılmasına engel olarak öğrencinin başarısını düşürmesine neden olan bir durumdur. Sınav sırasında potansiyelini tam olarak kullanamama endişesi de aynı zamanda performansı dolayısıyla başarıyı azaltan bir durumdur.
 
Sınav Kaygısının temelinde yatan temel etkenlerin başında, sınava yüklenen anlamı gelmektedir. Gelecek kaygısı, hazır bulunuşluk ve beklentiler sınav kaygısı durumunun aşamalı olarak artmasına neden olmaktadır.

 

 

SINAV KAYGISININ NEDENLERİ NELERDİR?

 
Kaygı kavramı, bilişsel süreçleri, başarı güdüsü, okul performansı ve okul etkinliklerine katılma düzeyine de negatif yönde etkileyen bir etkendir.
 
Sınav kaygısı ise öğrencilerde akademik değerlendirme öncesinde ya da akademik değerlendirme sırasında  yoğun şekilde yaşanan sıkıntı, panik ve az düzeyde de olsa korku halidir. Öğrencilerin aklında oluşturduğu çeşitli fikirler yoğunlaşarak kaygının derecesini şiddetlendirebilmektedir.
 
Sınav Kaygısının nedenleri üç ana maddede incelenebilir;

Gündelik Yaşam Biçimi ve  Çalışma Alışkanlıkları

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 


 

Psikolojik Faktörler

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


 

Sosyolojik Faktörler

 
 
 
 
 
 
 


 

SINAV KAYGISI TÜRLERİ NELERDİR?

 
Sınav Kaygısını iki açıdan ele almak gerekmektedir;
 

Durumluk Kaygı

 
Durumluk Kaygı, kaygıyı yaratan temel öge olarak karşımıza çıkmaktadır. Kişi sınavdan hemen önce ya da sınav sırasında kaygı yaşar. Kişi, sınavı, kendisi için bir tehdit unsuru olarak görür ve düşünür. Bu duygu ve düşünceler kişinin kendini stresli bir durum içine sokmasına neden olmaktadır.
 

Sürekli Kaygı

 
Sürekli kaygı, durumu kişinin yaşam alışkanlıkları ve karakteri ile ilgilidir. Sınavın kendisi tek başına bir kaygı durumu olarak düşünülemez. Kişinin sahip olduğu yaşantı ve kişilik bir bütün olarak değerlendirilir.
 
Bu iki madde göz önünde bulundurulduğunda sınav kaygısının tanımı ve kişiye yardım süresinde farklılıklar ortaya çıkmaktadır. 
 
Başka bir deyişle, Durumluk Kaygı seviyesi yüksek olan öğrenciye, kaygıyı önleyici rehberlik ve danışmanlık hizmetleri daha faydalı olacakken, Sürekli Kaygı seviyesi yüksek olan kişiye ise çok daha profesyonel bir yardım süreci gerekmektedir. Sürekli Kaygı seviyesinde kişinin sınav kaygısının yanında başka etkenler de etki edeceği için yardımın süresinin uzun olması ve Durumluk Kaygı sırasında alınan yardımdan çok daha etkin olması gerekir. Unutulmamalı ki, kaygı hayatımızın her döneminde olmaktadır. Önemli olan kaygıyı nasıl yönlendirdiğimizdir. 
 
 


 

MADDE MADDE SINAV KAYGISININ NEDENLERİ 

 

Sınav Kaygısında Öğrenci Kaynaklı Nedenler Nelerdir?

 
Sınav kaygısında öğrenci kaynaklı nedenler bulunmaktadır.  
 
Öğrencinin sınav kaygısı yaşamasının ardında  öğrenci ile ilgili nedenler şu şekilde sıralanabilir; 
 
1- Öğrencinin kendisi ile ilgili nedenler genellikle öğrencinin kişisel özellikleri ile ilgilidir.  Öğrencinin kendi kişisel yeteneklerinin üzerinde beklenti içinde bulunması ve kaygılı kişilik özellikleri özellikle mükemmeliyetçi kişilik yapısına sahip öğrencilerde daha fazla görülmektedir. 
 
2- Öğrencinin sınava ilişkin yeterli hazırlığı bulunmaması da akademik kaygı nedenlerindendir. Öğrencinin zamanı kontrol edememesi ve zaman yönetimi sorunları kaygıyı tetikleyici ve artırıcı faktörlerdendir. 
 
3- Öğrencinin test çözme yöntemlerini bilmemesi ve sınav kaygısının nedenleri arasında bulunmaktadır. 
 
4- Öğrencinin kendini değersiz hissetmesi ve kendine olan inancının düşük olması da sınav kaygısını artırıcı faktörlerdendir. 
 
5- Öğrencilerde bulunan dikkat dağınıklığı problemleri de sınav kaygısının nedenlerindendir. 
 
 



 

Sınav Kaygısında Öğrencinin Çevresi Kaynaklı Nedenler Nelerdir?

 
Sınav kaygısında öğrencinin çevresi kaynaklı nedenler bulunmaktadır. 
 
Öğrencinin sınav kaygısı yaşamasının ardında öğrencinin çevresi ile ilgili nedenler şu şekilde sıralanabilir; 
 
1- Ebeveyn analık -babalık tutumlarının yanı sıra mükemmeliyetçi, aşırı koruyucu, otoriter ebeveyn tutumları ile beraber sağlıklı olmayan ve negatif aile iklimi içinde bulunan öğrencilerde sınav kaygısı ya da akademik performans kaygısı görülmektedir.
 
2- Ebeveyn beklentilerinin yanı sıra öğretmen ve akran tutumları da öğrencilerin çevresel sınav kaygısının nedenleri arasında bulunmaktadır.
 
3- Çocukların sınav kaygısının hangi sebeplerden kaynaklandığını anlamak bu noktada son derece önemlidir. Çocuklardaki sınav kaygısının gerçek nedenini anlamaya çalışmak gerekmektedir. 
 
4- Çocuktaki konu eksikliği, düşük özgüven durumu, anne – baba tutumu,  çocuğun üzerindeki beklenti baskısı, ailedeki psikolojik iklim ya da sınav sonucunun çocukta oluşturduğu anlam çocuktaki sınav kaygısının gerçek nedenlerinden biri olabilir. Bu noktada ebeveynlerin çocuğun kaygı düzeyinin düşük mü ya da aşırı yüksek mi olduğunun farkında olmaları gerekmektedir. 

 

 

ÖĞRENCİLERİN SIKLIKLA YAŞADIĞI SINAV KAYGISI NASIL AZALTILABİLİR?

 
Sınav Kaygısını azaltmada birçok fiziksel ve mental düzenleme bulunmaktadır. Sınav kaygısının azaltılmasında ilk olarak öğrencinin fiziksel anlamda hayatını düzene koyarak şekillendirmesi ve hayatının düzenlemesi ile gerçekleşmektedir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

Pozitif Duygular Nelerdir? Pozitif Duygulara Nasıl Sahip Olabiliriz?

 
Mutlu olmak, neşeli olmak, takdir edildiğini hissetmek, huzur , kendini güvende hissetmek, rahatlamış hissetmek, gurur duymak, coşkulu olmak gibi duygulardan oluşmaktadır.
 
Pozitif duygulara sahip olmak için ; 
 
Kendinize Güvenin : Kişi öncelikle kendi gücüne inanmalıdır. Kişinin kendine olan inancı başarılı ve mutlu olmasını sağlar. Olumsuzluk içeren duygular ve düşünceler bir süre sonra ümitsizlik, yetersizlik gibi duyguların ortaya çıkmasına neden olur. Bu bakımdan insanın kendine güvenmesi onu daha güçlü yapar.
 
Mutlu Olun, Mutluluğunuzu Kendiniz Yaratın : Mutluluk kişinin kendisine bağlıdır. Eğer kişi mutsuz olmayı isterse tabii ki mutsuz olur. Önemli olan kişinin kendisini her şeyin iyi gittiği ile ilgili, yaşamın ve yaşamanın güzel olduğu ile ilgili olarak telkin edici sözler söylemesidir. 
 
Üzüntü Alışkanlığını Bırakın : Üzüntü zihnimizi kaplayan negatif duygulardan bir tanesidir. Üzüntülerden kurtulmak için kişinin bu duygunun paylaşarak azaltabileceğini ve üzüntünün de her duygu gibi normal olduğunu kabul etmesi ve farkında olması ile çözülebilmektedir.
 
Gevşeyin : Pozitif duygular kişinin kendisini sevmesini ve özgüven oluşumunu sağlamaktadır. Kişinin çevresinde oluşturduğu güvenli bir dünyada yaşamak sağlıklı, kolay ve mutluluk dolu olacaktır. Güç kazanmak için rahatlayın ve gevşeyin.
 
Unutmayın ki hayat mükemmel değildir. Hayatta her zaman inişler çıkışlar ve önceden görülmeyen ya da tahmin edilemeyen engeller olacaktır. Bu durumlar hoşunuza gitse de gitmese de, mutlu yada mutsuz etse de  bazı olayların bu şekilde gerçekleşmesinin önüne geçilemez. Yaşamımızda beliren ve önceden kestirilemeyen olaylar için birşeyler yapmasak da her zaman başa çıkmak için bir şeyler yapılabilmelidir. 


 
 

 

SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞ EDİLİR?

 
Beden, duygu ve düşünceler arasında gözle görülmeyen şaşırtıcı bir etkileşim bulunmaktadır. Bu etkileşimin pozitif olması durumunda öğrencinin sağlığı, mutluluğu, başarısı bir bütün olarak olumlu şekilde ilerler. Aynı bir senfoni gibi… 
 
Sınav kaygısı ile baş etmek sizin elinizde!
 
Sınav kaygısı ile baş etmek için temel olarak dört yönergenin  iyi uygulanması esastır;
 
Planlı-Programlı ve Verimli Ders Çalışma Yöntemlerinin Uygulanması
 
Öğrenci kendisini ve performansını ancak doğru değerlendirebilirse başarıya ulaşabilir. Kendi çalışma programında ya da öğrenme konularında hangi konularda eksik olduğunu, hangi bilgiden ne kadar öğrenmesi gerektiğine gerçekçi ve objektif değerlendirme konusunda kendisi karar verir. Plan ve program dahilinde çalışma yapılması ile kişi zamanı yönetmeyi öğrenir ve  kavrar. Dolayısıyla başarı artar.
 
Verimli ders çalışma tekniklerinin uygulanması ile öğrenci;
 
 
 
 
 
 
 
 

Düşünce ve İnançların İyileştirilmesi
 
 
 
 
Doğru Nefes Alma ve Gevşeme Egzersizleri
 
 
 
Sağlıklı Yaşam
 
 
 



 

ÜNİVERSİTEYE HAZIRLIKTA SINAV KAYGISININ VE SINAV STRESİNİN ÖĞRENCİYE ETKİSİ
 

Her geçen yıl daha fazla öğrencinin katıldığı  üniversite giriş sınavlarının (Yükseköğretim Kurumları Sınavı - YKS AYT TYT) öğrenci üzerinde ortak bir etkisi bulunur; Sınav Kaygısı. Sınav kaygısı ve sınav stresi sınavlara giren gençleri psikolojik bakımdan negatif olarak etkiler. 
 
Sınav kaygısı ve stresi azaltmanın temelde birtakım tekniklere bağlı olduğunu belirten uzmanlar her sınav dönemi öncesinde öğrencilere ve ailelere önerilerde bulunurlar. Sınav kaygısı  ve sınav stresi ile baş etmenin öğrenilebilir bir beceri olduğunu belirten psikologlar ve eğitimciler bununla başa çıkmakta öğrencilere uygulanabilir tavsiyeler verirler.
 
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) her yıl tüm öğrencilerde kaygı ve stres düzeylerinin artmasına neden olur. Stres ve kaygının her yıl daha fazla olmasındaki temel sebep sınav sorularının her yıl geliştirilerek yazılması. 15-18 yaş aralığındaki lise gençleri yoğun çalışma döneminde sınavlara yoğunlaşmaları sebebiyle kendilerini yalnız, mutsuz, çaresiz hissedebiliyorlar ve bu durum belirtilen yaş aralığındaki gençlerde stres artışına sebep oluyor.
 
Kaygı ve stres belirli bir düzeyde olduğu takdirde normal  kabul ediliyor. Belirli seviyedeki kaygı aynı zamanda motive edici özelliğe de sahip oluyor. Belirli oranda bulunan kaygı ve stresin başarıyı tetikleyici ve artırıcı bir etkisi de bulunmakta.

 
 

 
Her yaştan tüm insanlar çeşitli stres durumlarında kaygı ve stres yaşayabiliyorlar. Bu insanoğlunun içinde doğal olarak bulunuyor. Ancak bu iki kaygı ve stres semptomunun yoğun şekilde yaşanması ile  başarı azalıyor ve kişinin başarı grafiğini aşağıya doğru çekilir.
 
Öğrencilerin bildikleri konuyu unutmaları yüksek kaygı durumunda görülen olumsuz durumlar arasındadır. Öğrencilerin başarısız olma düşüncesi yüksek oranda başaramama korkusuna dönüşür ve başaramama korkusu öğrencinin kaygı düzeyini tetikleyerek yükseltir. Kaygı seviyesinin yükselmesi ile beraber beyinde stres hormonlarının fazla oranda salgılanmasına sebep olur. Bu ise öğrencinin öğrenme yeteneğinde azalmaya neden olur.
 
Öğrencilerden bazıları yaşadıkları stresi kontrol etme becerisine sahip olurlar. Ancak öğrencilerin çoğu için aynı kontrol düzeyini söylemek mümkün değildir. Aşırı kaygı durumunu yönetemeyen, bu konuda politik davranamayan, yaşadıkları stresi ve yüksek kaygı durumunda nasıl davranacaklarını bilmeyen öğrencilerin başarı grafikleri sınav esnasında düşmektedir. 
 
Kaygı ve stresi yoğun yaşayan gençlerde uyku bozuklukları, iştahsızlık, odaklanamama gibi problemler yaşarlar. Gençlerde bu gibi durumların yaşanmaması için özellikle okulların rehberlik birimlerindeki profesyonel eğitimciler ile iyi iletişim halinde olunması gerekir. Öğrenciler üniversiteye hazırlık süreci boyunca profesyonel destek almalı ve sınav kaygısını artırıcı her türlü düşünceden ve duygudan uzak durmalıdırlar. 

 

 

ÖĞRENCİNİN SINAV KAYGISI İLE BAŞ ETME SÜRECİNDE EBEVEYNLERE ÖNERİLER

 
Ebeveynler de aynı öğrenciler gibi sınav sürecinde çeşitli kaygılar yaşarlar. Kaygının dışa vurumu bazı durumlarda beden dili ile de olabilmektedir. Sözler ile ifade etmek istenilen şey ile beden dili arasında farklılıklar olabilmektedir. Sözler olumlu ve motive edici kelimelerden oluşsa da beden dilinde yaşanan kaygı, karşı tarafa geçebilmektedir. Kaygı faktörü bulaşıcı özelliği olan bir durumdur. Bu noktada sadece sözlere değil aynı zamanda beden diline de dikkat etmek gerekmektedir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
Sınav kaygısının belirtileri stres, öfke patlamaları, çaresizlik, yetersizlik, suçluluk, panik, endişe ya da karamsarlık gibi duygusal  belirtiler olabilir. Sınav kaygısının fizyolojik belirtileri ise terleme, kalbin normalden hızlı çarpması, mide bulantısı, idrara çıkma hissi, ağız kuruması, baş ağrısıdır. Sınav kaygısı yaşayan öğrenciler mental bakımdan da çeşitli hisler yaşayabilmektedirler. Bu hisler her uyarıcıya tepki verme, unutma ya da hafıza problemleri, dikkat dağınıklığı, unutma düşüncesi ile kendine odaklanma şeklinde ortaya çıkmaktadır.
 
Sınav kaygısında yaşanan etkilerin az ya da fazla olması durumunda öğrencide bazı sorunlar ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Sınava yaklaştıkça öğrencide olması gereken kaygının dozu, öğrenci performansı bakımından önemli bir ölçüttür. Öğrencideki düşük kaygı motivasyon azlığına, aşırı düzeyde yaşanan kaygı ise tedirginlik, panik ile beraber zihinsel dağınıklığa neden olur. 
 
Burada öğrencide olması gereken, orta düzey kaygı durumudur. Orta düzey kaygı, öğrenciye pozitif etki etmektedir. Öğrencinin motivasyonunu ve direncini geliştiren bir kaygı türü olan orta düzey kaygı ile öğrenci motivasyonu pozitif şekilde ilerler.
 

 
Kaynaklar: 
  • Cüceloğlu, Doğan.(2000) 
  • Yeşilyaprak, B. (2011)
  • Baltaş, 1992
  • Cüceloğlu, 2000
  • Yeşilyurt , 2002
  • Adler, 1996
  • Köknel, 1982
  • http://aliagaram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/35/02/959733/dosyalar/2015_03/02094049_rehberlkhzmetlerbltenmartlise.pdf  
  • http://dortyolram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/31/03/761093/dosyalar/2018_03/15104207_SYnav_kaygYsY_mart_bYlten.pdf?CHK=be439b9d879bb7fad7d06755c8fe8249  
  • http://www.psikiyatri.org.tr/halka-yonelik/13/sinav-kaygisi
 

 

SINAV KAYGISI NEDİR? 

SINAV KAYGISI NEDİR? 
SINAV KAYGISI NEDİR? 

 

23 Haziran 2021
Bunlara da göz atın!